Meertaligheid - hulp of hindernis?

Wat en voor wie?
Deze workshop van 120 minuten is voor leerkrachten in alle klassen die meer willen bereiken in een klas vol Nederlandstalige en anderstalige kinderen. Door de workshop kijk je anders naar de meertaligheid van jouw kinderen en weet je hiervan gebruik te maken zodat iedereen er van profiteert, ook Nederlandstalige leerlingen. Ook heb je creatieve tools om je lessen leuker en inclusiever te maken. Zo werk je mee aan een situatie waarin alle leerlingen zich gehoord en gezien voelen. Zo zijn ze gemotiveerder en stijgt hun vaardigheid in alle talen.
Wat is jouw situatie?
Herken jij jezelf in een van deze situaties?
Wat ga je doen en leren in de workshop?
Je gaat aan de slag met allerlei tips and tricks om op een andere wijze naar meertaligheid te kijken. We gebruiken een tekening en een kader om de eigen meertaligheid in kaart te brengen. Deze kun je gebruiken in de klas om meertaligheid zichtbaar en bespreekbaar te maken. Ook denk je na over een woordmuur die je in de klas zou kunnen gebruiken. Denken, omdenken en ervaren zijn belangrijke elementen van deze workshop.
Wat krijg je bij de workshop?
Dit krijg je zodat je wat je geleerd en ervaren hebt in de workshop, meteen in de klas toe kunt passen:
Gebruik maken van de meertaligheid van jouw leerlingen?
Door mijn ervaring als docent in schakelklassen en belangstelling voor meertaligheid kan ik oplossingen aanreiken die werken op jouw school!