Kinderboekenweek en de Watersnoodramp: tips voor technisch lezen in het PO

En toen?
Het thema van de Kinderboekenweek is dit jaar En toen? Het CPNB schrijft: “Je hebt geen tijdmachine nodig om andere tijden te ontdekken. Verken werelden uit het verleden door het lezen van boeken!” De Watersnoodramp van 1953 is een goed thema in de bovenbouw van het PO.
Een boekenlijst vind je in mijn andere blog over de Watersnoodramp.
Je hebt boeken over overstromingen. En dan?
Kinderen kunnen niet zomaar Engels lezen!
- De spelling in het Engels is lastiger dan in het Nederlands.
- In het Engels komen klanken en lettercombinaties voor die het Nederlands niet kent.
- We zijn bovendien wel gewend om kinderen spellingsregels te geven in het Nederlands, maar niet in het Engels.
Toch gaan veel mensen ervan uit dat kinderen spontaan woorden kunnen lezen in het Engels.
Jij weet beter en gaat jouw kinderen dus helpen.
Tips
Tip 1 Leer veel voorkomende woorden aan, zoals the, a, an, in, of, it, I, you, they, look, good. Dat kan met flitswoorden en allerlei spelletjes, zoals het spel met de vliegenmepper.
Tip 2 Leer woorden aan die met het thema te maken hebben en rijmen, zoals dry – my, wet – get – let, dike – bike, canoe – shoe, paddle - saddle. Je kunt flitswoorden maken die de kinderen bij elkaar zoeken.
Tip 3 Laat kinderen samen praten over het lezen. Lezen is ingewikkeld en leer je met behulp van anderen. Laat kinderen gerichte spreekopdrachten doen met en over teksten.
Deze tips vind je uitgewerkt in mijn lesmateriaal en workshops.
De Watersnoodramp van 1953 in jouw les?
Ga naar de webshop of bekijk mijn trainingen. Je kunt mij ook voorbeeldlessen laten geven over de Watersnoodramp.